Biznes skalowalny… czyli jaki?

Biznes skalowalny… czyli jaki?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dwa ulubione tematy przedsiębiorców to wzrost i skalowanie w biznesie. Słowa te padają często, ale entuzjazm, z jakim są używane, często przewyższa rzeczywistość. 

Wiele osób sądzi, że oba te pojęcia znaczą to samo – firma rośnie, ma coraz większy udział w rynku i zarabia więcej pieniędzy. Istnieje jednak zasadnicza różnica między wzrostem a skalowaniem pod względem biznesowym i w tym artykule spróbujemy ją wyjaśnić.

Rozwój biznesu a skalowanie

Gdy firmy się rozwijają, zwiększają swoje przychody równie szybko, jak zwiększają zasoby umożliwiające wzrost i generują związane z tym koszty. Firma może zyskać 50 000 złotych nowych przychodów, ale w tym celu musiała zatrudnić nowych pracowników. Zyski i straty są więc wyrównane – mimo że biznes rośnie, nie zyskuje dużo.

W przypadku skalowania firma zwiększa przychody w szybszym tempie, niż ponosi nowe koszty. Firma, która się skaluje, może zyskać dodatkowe 50 000 złotych przy wydatkach rzędu 5000 zł na narzędzia do automatyzacji niektórych procesów. Zyski firmy przewyższyły więc straty, co pozwoliło jej nie tylko rosnąć, ale także działać na większą skalę.

Umiejętne skalowanie firmy zapewnia:

  • wzrost zysku;
  • zwiększenie świadomości marki;
  • zmniejszenie kosztów produkcji;
  • zainteresowanie inwestorów biznesem.

Jak zaplanować skalowanie w biznesie?

Rozważ taki scenariusz. Udzielasz lekcji języka obcego i z czasem dochodzisz do ściany – Twój grafik wypełniony jest uczniami i nie jesteś w stanie prowadzić już więcej lekcji. Oczywiście mógłbyś podnieść cenę za godzinę zajęć, ale tutaj również masz ograniczone możliwości. Na pewnym poziomie cenowym Twoi uczniowie nie będą chcieli płacić więcej i odejdą do konkurencji. Co więc możesz zrobić?

W wariancie rozwoju zatrudniasz pracownika, może nawet wynajmujesz kilka pomieszczeń na otwarcie stacjonarnej szkoły. Wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami, więc choć zarobisz więcej, równocześnie więcej wydasz.

Natomiast w wariancie skalowania, zamiast zatrudniać pracownika i otwierać szkołę, opracowujesz kurs, który sprzedajesz w sieci. Przy okazji automatyzujesz większą część procesu sprzedażowego i niektóre działania marketingowe, co niesie za sobą pewne koszty, ale stosunkowo niewielkie. Kolejni klienci kupują kurs, a Ty zarabiasz bez dodatkowych wydatków. Dzięki temu zwiększasz też zasięg swojej działalności – uczniowie mogą korzystać z kursu w dowolnym momencie, więc nie są ograniczeni ani Twoim grafikiem, ani strefą czasową (kurs może kupić nawet ktoś na drugiej półkuli).

Dobierz odpowiednie narzędzia

Skalowanie firmy polega głównie na zwiększaniu wydajności, czyli zdolności do uzyskania większych zysków przy mniejszych nakładach finansowych. W tym celu wykorzystaj najnowszą technologię do automatyzacji niektórych zadań i ułatwienia skalowania:

  • strategie marketingu cyfrowego w pozyskiwaniu klientów;
  • automatyzację poczty e-mail i mediów społecznościowych, by budować relacje z odbiorcami;
  • chatboty do obsługi zapytań i skarg;
  • systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM) do zarządzania bazą danych klientów;
  • oprogramowanie chmurowe do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) w celu usprawnienia wszystkich operacji;
  • technologię zarządzania magazynem i zapasami, by zaoszczędzić czas i pracę.

Kiedy rozpoczynasz działalność, powinieneś od razu myśleć o strategii skalowania swojego biznesu. Jeśli będziesz jedynie próbował zwiększać swoje przychody, dodając więcej zasobów przy odpowiednim wzroście kosztów, to prędzej czy później Twoja firma dojdzie do etapu stagnacji.

Zdj. główne: Jason Goodman/unsplash.com

marketeersplus

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak zarządzać ryzykiem związanym z cenami transferowymi dzięki efektywnemu korzystaniu z aplikacji online
Jak zarządzać ryzykiem związanym z cenami transferowymi dzięki efektywnemu korzystaniu z aplikacji online
Artykuł omawia strategie zarządzania ryzykiem związanym z cenami transferowymi, korzystając z narzędzi dostępnych online. Dowiedz się, jak technologia może pomóc w wypracowaniu skutecznej strategii cen transferowych.
Zastosowanie chatbotów w e-commerce: Jak poprawić doświadczenie zakupowe klientów?
Zastosowanie chatbotów w e-commerce: Jak poprawić doświadczenie zakupowe klientów?
Zastosowanie chatbotów w e-commerce może znacząco poprawić doświadczenie zakupowe klientów.
Wpływ influencer marketingu na decyzje zakupowe konsumentów
Wpływ influencer marketingu na decyzje zakupowe konsumentów
W tym artykule przyjrzymy się bliżej wpływowi influencer marketingu na decyzje zakupowe konsumentów.
Ostatnie wpisy